Fransk ferie

Etter to dager med kjøring, ankom vi Montpellier i går kveld. Onsdag startet vi kjøreturen fra Hirtshals kl 11.30, og første og eneste stopp var på Hüttener Berge, et sted mellom Tyskegrensa og Hamburg. Like stas som sist for minstemann med toalettsetene som rengjør seg selv! Da vi ankom hotellet i Dusseldorf var vi trøtte og sultne, så etter en kort hvil på rommet var det ut og få seg litt mat. Vi var raskt tilbake på hotellet for å få mest mulig søvn før neste dags langkjøring. Men vi voksne satte oss ut på en liten veranda med et glass vin og fikk en fin stund under nattehimmelen.

Neste dag starter vi kjøreturen kl 8 om morgenen, og etter å ha kjørt gjennom resten av Tyskland og litt av Luxemburg, måtte vi ha en god pause i Frankrike i nærheten av Metz. Der fikk vi møte varmen! Rundt 36 gr i skyggen.  Takk og pris for air-condition i bilen! I løpet av neste etappe fikk vi sms fra eldstejenta at hun hadde kommet seg greit frem med fly, og satt på toget på vei fra Marseille til Montpellier.

Neste etappe ble en fin etappe med fransk landskap og litt bakker, en fin avveksling fra den ensformige tyske motorveien. Så var det siste etappe som ble drøy pga køer og veiarbeid, men gleden var desto større da vi kunne kjøre inn porten der Andrea stod klar med portåpneren! En grei leilighet har vi leid gjennom Airbnb, med tre gode soverom og ellers utstyr som forventet. Utsikten fra verandaen er ikke allverdens, men det kan vi leve med.

Utfordringen i går kveld ble handling av mat. Først var jeg ute og kjørte og fant Carrefour, men den hadde stengt. Så var mannen og jeg ute og lette, både etter supermarked og bensinstasjoner, men ingen i nærheten hadde åpent. Etter å ha stoppet ved en pizzakiosk, fikk jeg tips om en butikk i sentrum av Montpellier som hadde åpent til kl 23, men hun som forklarte veien, visste ikke hva den hette. Vi tastet inn gatenavnet på gps-en, men det var vrient å finne likevel. Til slutt måtte jeg ut og lete til fots, og lykken var stor da jeg fant sjappa. De hadde både melk og brød og alt vi trengte. Trøtte og slitne kom vi hjem til barna med mat og drikke, og det kjentes godt å vite at vi ikke måtte ut tidlig neste dag for å skaffe frokost.

I dag tok vi turen til L’espiguette, ei strand som ligger i nærheten av badebyen Le Grande Motte. Det tok en halvtime å kjøre, men var verd turen. Flotte strender med god plass og herlig vann. Endelig fikk jeg badet i Middelhavet! Alle koste seg, så vi ble der lenge. Fulle av sand, men varme og lykkelige kom vi hjem til leiligheten. Nå skal vi prøve oss på litt trening, sykling for mannen og løping for eldstedatter og meg.

Dette innlegget ble publisert i Travel og merket med , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.